PREPORUČUJEMO REKREACIJU:

17.11.2011.

Tinejdžerke - kritičan period za napuštanje sporta i fizičke aktivnosti

Fizička aktivnost je važna za sve, uključujući i sve tinejdžere, a posebno za djevojke koje su općenito manje aktivne nego dječaci iste dobi. Kritičan period, u kojem prestaju da se bave sportom ili imaju nedostatak želje, je prelazak iz osnovne u srednju školu.

 

tinejdžerke sport

U tom periodu života, kojim dominiraju velike promjen u tijelu ali i u okolini, curice su podložne pritiscima kako u školi, tako i kod kuće.

Opterećenja kao što su izgled, imidž, početak menstruacije te opšti osjećaj nesigurnosti pod utjecajem promjena na tijelu, u tim godinama dolazi do izražaja. Fizička aktivnost ponekad je zanemarena u odnosu na druge prioritete.

Međutim, fizička aktivnost je važan generator zdravog i zadovoljnog odrastanja u tim godinama.

Prednosti bavljenja sportom za tinejdžerke su:
Povećanje snage, izdržljivosti i fleksibilnosti.
Pomaže u održavanju adekvatne tjelesne težine.
Poboljšava opštu tjelesnu kondiciju i pravilan rad srca.
Smanjuje stres i depresiju.
Podiže samopoštovanje.
Stvara pozitivnu sliku o tijelu.
Daje više mogućnosti da budete sretne i zadovljne u društvu dragih osoba.

Neki od razloga zašto tinejdžerice izbjegavaju sport i vježbanje:
Ugledanje na ponašanje svojih fizički neaktivnih roditelja.
Nedostatak volje i energije zbog loše fizičke kondicije.
Mit da sport nije za žene
Nedostatak poznavanja osnovnih pokreta i vještina ( npr. bacanje i hvatanje lopte )
Strah od osjećaja nesposobnosti na terenu
Strah od ismijavanja drugih ljudi, pogotovo vršnjaka.
Prethodnih loših iskustava tokom obavljanja aktivnosti (zadirkivanje vršnjaka)
Neugodnosti zbog nošenja sportske opreme (kupaći kostimi, šorcevi ili kratke suknje)

Šta da čine roditelji?
Tinejdžerke trebaju provesti barem 60 minuta u fizičkoj aktivnosti svakog dana. Mnogo je načina da se postigne ovaj optimum dnevnih aktivnosti. Biti fizički aktivan ne znači da se morate takmičiti ili ići u teretanu. Bilo koja fizička aktivnost je dobra. Za najveći efekat , tjelesna aktivnost bi trebala biti između umjerenog i visokog intenziteta. Fizička aktivnost treba da Vam je na umu tokom cijelog dana. Svedite statične aktivnosti na minimum ili ih transformišite u aktivnost ( gledanje TV-a, može se iskoristiti za neku aktivnost, igranje i sjedenje za kompjuterom svedite na najmanju moguću mjeru). Limitiranje gledanja TV-a ili sjedenja za kompjuterom na manje od dva sata dnevno, može biti korisno.

Savjeti o tome kako da se kod vaše kćeri počne razvijati pozitivan stav prema tjelesnoj aktivnosti:
- Razgovarajte o tome - pitajte je što joj smeta kod vježbanja. Razumijevanje razloga zašto vaša kćer izbjegava vježbanje je važno jer može pomoći da raspravljate o mogućim rješenjima. Na primjer, ako se ona stidi otkriti svoje tijelo, ne upućujte je na plivanje. Umjesto toga, odaberite aktivnost koja može biti izvedena u trenerci ili majici.
- Budite uzor - nemojte biti samo posmatrač, uključite se i Vi. Idite zajedno na kupanje, šetajte, igrajte tenis, badminton, vozite biciklo... Pozovite svoju kćerku da vježba s vama.
- Gledajte ženski sport - prisustvujte sportskim utakmicama zajedno ili ih gledajte na televiziji. Dokažite joj da sport nije dominantno muški.
- Osigurajte joj potporu - ponudite se da odvezete svoju kćer i njene prijatelje u vodeni park, bazen. Naučite ju vještine, kao što je bacanje i hvatanje lopte te objasnite pravila različitih sportova.
- Zabavite je - neaktivne djevojke razmišljaju o vježbanju kao o dosadi i napornom radu. Pokušajte joj predstaviti fizičku aktivnost kao nešto zabavno, kao igru. Isprobajte nove aktivnosti kao što su rolanje, klizanje ili moderni ples.
- Potrudite se da joj sport predstavite u što jednostavnijem obliku - naglašavajte da fizička aktivnost nije samo takmičarski sport ili dizanje teških tereta. Svakodnevnu rutinu je moguće iskoristiti za dinamičniju aktivnost. Hodanje, penjanje uz stepenice, šetnja psa, biciklizam i sl.
- Osmislite vježbe prikladne za izlete, i kratkotrajne predahe. Na primjer, vikend aktivnosti mogu uključivati planinarenje, bacanje Frisbee-a na izletu, badminton, odbojku....
- Pokušajte saznati koji sportovi je interesuju. Na primjer, ako ona voli gledati tenis na televiziji, možda bi voljela da ga pokuša i igrati.
- Razgovarajte u školi sa nastavnikom/profesorom tjelesnog odgoja ili na www.rekreacija.ba pronađite adekvatnu sportsko-rekreativnu aktivnost u vašoj blizini.
- Razgovarajte s prijateljima ili u školi sa ostalim roditeljima, te im sugerišite da se što više djevojaka upiše na na iste časove (npr. ples) u isto vrijeme. Ovaj socijalni element, može biti pokretač entuzijazma za redovnom vježbom kod djevojaka.
- Ukoliko je potrebno, razmislite uključivanju u istospolne grupe vježbanja. Tinejdžerke su svjesne prisutnosti dječaka i njihovih interesa. U mješovitim grupama, Vaša kći možda strahuje da će dječaci suditi o njenom tijelu ili njenim sportskim vještinama i znanjima, što joj može umanjiti entuzijazam za sportom.
- Nemojte nikada komentarisati fizički izgled tinejdžerki. Dajte im do znanja da se zdravlje ne definiše kroz veličinu i izgled tijela. Ljudi različitih proporcija tijela mogu biti zdravi (težina i oblika tijela).

I za kraj, ne zaboravite pohvale.
Pohvala je važna Roditelji imaju veliki utjecaj na svoju djecu. Iskoristite svoj utjecaj i hvalite vašu kćer zato što je fizički aktivna. Pozitivne povratne informacije će pojačati naviku vježbanja. Npr. možete razmisliti o malom, povremenom nagrađivanju, kao što su odjeća ili ulaznice za kino, koncert ili pozorište. Cilj je učiniti da se vaša kćer osjeća dobro dok se bavi sportom i rekreacijom.

Rekreacija.ba