PREPORUČUJEMO REKREACIJU:

11.04.2014.

Probiotici i njihove zdravstvene dobrobiti

Naziv probiotik dolazi od riječi pro bios što znači za život, a po definiciji, probiotici su živi mikroorganizmi koji, uneseni u dovoljnoj količini, blagotvorno djeluju na organizam jer pomažu u uspostavljanju ravnoteže između dobrih i loših bakterija.

 

probiotici

Definicija i važnost


U zadnje vrijeme, često u raznim reklamama za mliječne proizvode čujemo podatak „s dodatkom probiotika" koji su opisani kao super junaci koji čuvaju naš organizam. Šta to znači?

Naziv probiotik dolazi od riječi pro bios što znači za život, a po definiciji, probiotici su živi mikroorganizmi koji, uneseni u dovoljnoj količini, blagotvorno djeluju na organizam, poboljšavajući svojstva njegove autohtone mikroflore probavnog sistema. Prosto rečeno, probiotici su dobre bakterije.

Pomažu u uspostavljanju ravnoteže (između tzv. dobrih i loših bakterija) u našim crijevima, jer mikroflora može postati poremećena uslijed bolesti, stresa, starenja, uzimanja antibiotika ili drugih lijekova, izlaganja toksinima, prekomjernoj konzumaciji alkohola, te čak i kod korištenja antibakterijskih sapuna.

Djelovanje


Naša prirodna mikroflora je podložna promjenama uzrokovanim stresom, neuravnoteženom prehranom, starenjem te antibioticima koji ne pokazuju selektivno djelovanje, nego uništavaju i dobre bakterije pa bi se one na neki način trebale obnavljati. To postižemo tako da ih u organizam unosimo iz vanjskog izvora.

Probiotici su otporni na djelovanje želučane kiseline pa zbog te vrlo važne činjenice mogu doći do crijeva i nastaniti se u njima.

Probiotičke vrste kompetitivno inhibiraju stvaranje toksičnih supstancija i rast manje poželjnih vrsta natječući se za prostor i hranu.


Doprinos zdravlju


Njihov doprinos zdravlju je slijedeći: prevencija raka debelog crijeva, smanjuju djelovanje enzima koji utiče na stvaranje nekih kancerogenih supstancija, stimuliraju imuno sistem: sudjeluju u borbi protiv patogenih bakterija, povećavaju broj imunoglobulina A, fagocita i T-limfocita koji uništavaju patogene mikroorganizme, sprječavaju nastanak proliva povezan s antibiotskom terapijom, poboljšavaju apsorpciju minerala: pogotovo kalcija i minerala u tragovima koji se mogu naći u raznim žitaricama.

Osim toga, probiotici smanjuju razinu holesterola, snižavaju krvni tlak, sudjeluju u uklanjanju toksičnih tvari iz tijela, sudjeluju u proizvodnji kratkolančanih masnih kiselina.

Gdje se nalaze?


Bakterije mliječne kiseline se koriste u tradicionalnoj pripremi jogurta, kefira, sira, kobasica i kiselog kupusa, stoga su ove fermentirane namirnice vrijedni izvori ovih bakterija iako često nemaju dokazani probiotički učinak.

Obično osobe koje ishranom unose veće količine kiselog mlijeka ili jogurta imaju stalno prisutnu ovu bakteriju u digestivnom sistemu. Prema zapažanjima, ti ljudi su zdraviji i žive duže od prosjeka.

Također se mogu kupiti u apotekama u vidu kapsula.