PREPORUČUJEMO REKREACIJU:

04.04.2014.

Kako čitati deklaracije na proizvodima?

Deklaracija je lični dokument namirnice koji otkriva njezino porijeklo, namjenu i sastav, ali nam istovremeno daje dokaz o zdravstvenoj ispravnosti hrane. Kako čitati deklaraciju i šta je bitno znati?

 

deklaracije

Deklaracija je garancija ispravnosti


Ukoliko vaš omiljeni proizvod ima u svom sastavu mnogobrojne sastojke koje ne možete ni pročitati niti znate šta znače, nemojte se čuditi ukoliko budete imali probavne smetnje, pospanost, nadutost, neprestanu glad..

Svaki proizvod mora imati deklaraciju. Jedini način za pametan odabir namirnice je čitanje deklaracije.

Ona predstavlja lični dokument svake namirnice koji otkriva porijeklo, namjenu i sastav, ali nam istovremeno daje dokaz o zdravstvenoj ispravnosti hrane, odnosno potvrđuje da je sigurna za konzumaciju.

Kako čitati deklaraciju i šta je bitno znati?

Sastojci i rok upotrebe


Ako proizvod ima više od pet sastojaka, u većini ga je slučajeva najpametnije izbjegavati. Ako se garantuje da će trajati više od pet godina, ni to vjerojatno ne biste trebali jesti. Dugovječnost mogu omogućiti samo umjetni sastojci i konzervansi.

Hranjiva vrijednost hrane


Hranjiva vrijednost nam govori koliko je hranjivih tvari sadržano u 100 g, 100 ml ili po jedinici serviranja namirnice.

Uz ove informacije, deklaracija može sadržavati i podatke o količini jednostavnih šećera, zasićenih masnih kiselina, vlakna i natrija. Također može biti prisutna informacija o sadržaju škroba, poliola, jednostruko nezasićenih masnih kiselina, višestruko nazasićenih masnih kiselina, holesterola te bilo kojeg minerala ili vitamina ako se nalaze u značajnoj količini.

Pored navedene količine vitamina, naznačena je i RDA vrijednost koja pruža informaciju o postotku unesenih vitamina u odnosu na preporučene dnevne vrijednosti.

Kalorije i šećer


Energetska vrijednost izražena je u kcal i kJ, a pri konzumaciji i ona se odnosi na 100 g namirnice. Još jedan od faktora koji utiču na zdravlje je sol, odnosno sastav natrij-hlorid. Na deklaracijama je obično izražena količina natrija u gramima, pri čemu je prihvatljiva količina između 0,1 i 0,6 g natrija na 100 g namirnice, što odgovara između 0,3 i 1,5 g soli.

Za lakše snalaženje, imajte na umu da je maksimalni dnevni dopušteni unos soli pet g ili jedna čajna žličica.

Aditivi


Na popisu sastojaka na proizvodu moraju biti navedeni i svi korišteni aditivi, koji su uslijed nedovoljne informiranosti, vrlo često prozivani.

Neki aditivi su prirodnog porijekla kao vitamini, vlakna, enzimi, prirodna bojila i arome dok su drugi sintetizirani hemijski spojevi točno poznatog sastava.

Trikovi


Sastojak koji je prvi na popisu najzastupljeniji je u tom prehrambenom proizvodu, a onaj na kraju popisa nalazi se u vrlo maloj količini.

Ne dajte da vas dobiju na riječi prirodno i organsko. Prirodna i organska hrana ne mora biti zdrava. Vaš jogurt je prirodan, ali možda sadrži šećer.

Proizvođači hrane su domišljati. Budući da mnogi paze na unos šećera i masti, proizvođači ne smanjuju količinu nepoželjnih sastojaka, nego pakiranje jogurta ili čokolade.