PREPORUČUJEMO REKREACIJU:

12.04.2014.

Čime nadoknaditi manjak željeza?

Bez željeza naš organizam nije u stanju funkcionisati. Svakodnevno možete čuti pojam anemije ili nedostatka željeza. Kako prehranom nadomjestiti nedostatak ovog neophodnog minerala?

 

zeljezo

Željezo u organizmu    


Željezo je mineral koji ljudsko tijelo ne može samo sintetizirati a neophodan je za naše normalno funkcionisanje.

Dio je svih stanica u tijelu i posrednik u mnogim fiziološkim zbivanjima. Željezo je prijenosnik kisika, dakle i hranjivih tvari, u sve stanice organizma.

Željezo je također dio mnogih enzima, a enzimi pomažu tijelu razgraditi i probaviti hranu te posreduju u mnogim staničnim aktivnostima u cijelom tijelu. Nedostatak hemoglobina naziva se anemija.

Ako vam nedostataje željeza, znači da vam nedostaje i energije.

Nedostatak željeza odgađa normalan razvoj motoričkih funkcija, kod trudnica može rezultirati preranim porodom i malom porođajnom težinom djeteta, i može dovesti do izuzetno brzog tjelesnog zamaranja i nesposobnosti obavljanja fizičkih poslova kod odraslih, a kod djece u pubertetu i adolescenciji ovaj nedostatak smanjuje sposobnost pamćenja ali i druge mentalne funkcije.

Gdje ga ima?


Ukoliko nismo kritični s razinom željeza, npr niska je, ali nam je hemoglobin još uvijek u granicama normale, dovoljno će biti pojačati prehranu  namirnicama koje sadrže željezo.

Radi se prvenstveno o mesu, koje ne mora biti crveno već može biti i meso peradi. Iako, najbolji izvor željeza upravo su iznutrice poput telećih i kokošjih jetrica koje možemo uvrstiti na jelovnik.

Osim mesa, željezom su bogate školjke i žumanjak jajeta. Željezo sadrže i biljke kao što su blitva i špinat, cvekla, brokula, radić, mahunarke – grah, leća, slanutak, bob,  orašasti plodovi,  integralni proizvodi i žitarice, melasa, suhe šljive i marelice.

Najvažnije je zapravo da namirnice bogate željezom ne konzumirate uz one bogate kalcijem jer on smanjuje apsorpciju pa uprkos pojačanoj konzumaciji, neće biti rezultata. Dakle, uz nabrojane namirnice ne konzumirajte mlijeko i mliječne proizvode, koji ga sadrže u većim količinama.

Željezo je najbolje uvoditi postepeno u malim dozama zato se namirnice bogate željezom preporučuje jesti češće, u malim obrocima. Dakle, nastojite da svakodnevno pojedete meso ili ribu, orašasto voće i žitarice, povrće bogato C vitaminom i željezom i voće. To bi se, jednostavno rečeno, moglo nazvati pravilnom prehranom.

Među hranom koja smanjuje sposobnost apsorpcije željeza spadaju također rajčice, mineralna voda,  kafa i crni čaj.