PREPORUČUJEMO REKREACIJU:

31.05.2016.

Što je gluten i kako je bezglutenska prehrana pomogla nekim sportašima?

Što kažu stručnjaci o bezglutenskoj prehrani? Što predstavlja takva vrsta ishrane? Koje su prednosti, a koje mane bezglutenske prehrane? Kako takva ishrana može utjecati na razvoj djece? Ovo je članak u kojem je plan odgovoriti na ta i mnoga druga pitanja.

 

gluten_free



Što je to gluten i gdje ga susrećemo?


Gluten je bjelančevina, a nalazi se u većini žitarica, te pekarskim i sličnim proizvodima. Postoje i namirnice u kojima gluten može biti dodatak (aditiv) poput suhomesnatih proizvoda ili prerađene hrane. Zapravo, većina industrijske hrane sadrži gluten, a donosimo vam i popis najčešćih namirnica koje sadrže gluten.

"Pašteta, salama, hrenovke, većine kuhanih šunki, ketchupa, većine majoneza i senfova, nekih voćnih jogurta, gotovih pudinga, piva (jer sadrže ječam), većina čokolada, žele i punjenih bombona, instant capuccina, instant juha, gotovih umaka, svih grickalica poput smokija i čipsa (pogotovo onih s aromama paprike ili luka), većine sladoleda (nemojte jesti one u slastičarnicama jer ne možete doznati sastav), šlag pjene, čak i nekih vrhnja za šlag i kuhanje, müslija, većine cornflakesa i ostalih žitarica za doručak, instant pripravaka i začina, neke mješavine začina, instant palente (jer čak i u njih stavljaju gluten kako bi se dobila na volumenu), kocke za juhu… ", stoji na portalu Femina.hr.

Zašto ljudi izbjegavaju gluten?


Osobe čiji organizam ne podnosi gluten oboljele su od celijakije. Upravo takve osobe prisiljene su ishranu prilagoditi namirnicama bez glutena. Prema nekim procjenama čak 9 od 10 osoba oboljelih od celijakije to ne zna, stoga se često događa da im se prepisuju lijekovi koji smanjuju simptome bolesti, umjesto da se pronađe i spriječi uzrok.

Što je uopće celijakija?


Celijakija ili glutenskaenteropatija je alergija pri kojoj i najmanja količina unesenog glutena u organizam može izazvati reakciju. Svi oboljeli stoga nužno moraju imati prilagođen jelovnik s bezglutenskim namirnicama.

Ako nisam celijakičar, trebam li izbjegavati gluten?


Osobe koje nisu alergične na gluten ne bi ga trebale izbjegavatijer je on bezopasan, te je pritom izvor bjelančevina u tijelu. Svakako bi ga trebao izbjegavati svatko tko je alergičan na njega, jer on može uzrokovati razne posljedice, posebno kod djece.

"Celijakija ometa normalnu apsorpciju hranjivih materija i dovodi do malnutricije. To je posebno opasno kod djece, kada može dovesti do zaostajanja u rastu i razvoju. Zato je veoma važno da se glutenskaenteropatija na vrijeme prepozna i započne s dijeto-terapijom”, smatra nutricionistica dr. prof. Slavica Rađen.

Novak Đoković i Nikola Kalinić – primjeri sportaša celijakičara


Trenutačno najbolji tenisač svijeta Novak Đoković u svojoj knjizi "Serviraj za pobjedu” pisao je o svojem iskustvu i problemima s ishranom zbog alergije na gluten, te je kao takav jedan od najvećih promotora bezglutenske ishrane u svijetu.

"Jeo sam puno talijanske hrane poput pizze i tjestenine, puno kruha, masne obroke nekoliko puta u danu. Nisam znao da takva ishrana uzrokuje upale, tijelo je reagiralo na takvu prehranu i slalo mi signale”, piše u knjizi prvi igrač svijeta.

Jedan od sportaša u Hrvatskoj, koji je nedavno bezglutenskom prehranom napravio zaokret na bolje u svojoj karijeri, je i hrvatski nogometni reprezentativac Nikola Kalinić. O tome je nedavno pričao za 24sata.hr pa možete i sami vidjeti kako mu je izbacivanje glutena iz prehrane pomoglo da se bolje osjeća na terenu.

Primjer dnevnih obroka bez glutena


Doručak: riža na mlijeku s voćem, kruh i namaz bez glutena

Ručak: caprese salata, rižoto s tikvicama ili bućom, dinstane lignje s češnjakom

Večera: povrće na žaru, bezglutenski kruh s povrćem, tunom, lukom i malo sira

Međuobroci: suho voće, banane ili jagode s jogurtom, orašasti plodovi

Desert: voće, kolači bez glutena

Gluten trebate izbjegavati samo ako ste celijakičar

Ako ste alergični na gluten tada ga je nužno izbjegavati zbog zdravlja, posebno kod djece. Sama bezglutenska ishrana kod ljudi koji nisu oboljeli od celijakije neće donijeti velike rezultate, iako bi se smanjeni unos glutena ipak mogao preporučiti.

U svakom slučaju, informacije sada imate, a odluka je na vama.



Preneseno sa http://prvaci.hr/